Wegańskie sushi z tofu i pastą rybną

Tak jak obiecałam, dzielę się z wami przepisem na ulubione wegańskie sushi. Nie jest ono najprostsze i najszybsze, wymaga nieco przygotowania i czasu, ale uwierzcie mi, że warto.

Tą wersją sushi uraczyłam moich wegańskich znajomych, którym (jeśli nie kłamali) bardzo posmakowało. Ja również lubię do niego wracać, bo nie ustępuje ono rybnym wersjom ryżowych rolek. Sushi to też prosty sposób na ugoszczenie przyjaciół, którzy nie jedzą glutenu, bez obawy o pierwsze bezglutenowe eksperymenty i wypieki.

Na blogu pojawiły się najpierw przepisy na panierowane tofu i wegańską „rybną” pastę słonecznikową, które możecie jeść samodzielnie lub wykorzystać do zrobienia właśnie tego roślinnego sushi. Od tych składników zacznijcie przygotowania do swojej uczty. Dzień wcześniej zamarynujcie kostkę tofu i namoczcie pestki słonecznika. Na drugi dzień pójdzie już jak z płatka. Najpierw ugotujcie sobie ryż i usmażcie panierowane tofu, żeby wszystko wystygło. Następnie ukręćcie pastę i naszykujcie ulubione warzywa. Pokrójcie składniki w cienkie paseczki. Pozostanie wam tylko wszystko zawijać w rolki według własnej fantazji. Moje ulubione kombinacje składników znajdziecie poniżej przepisu, we WSKAZÓWKACH.

Jeśli tak jak ja, nie jesteście weganami, ale lubicie roślinną kuchnię, chcecie spróbować czegoś nowego lub ugościć dobrze swoich roślinożernych przyjaciół, to weźcie na tapetę ten właśnie przepis. Oprócz tego, że jest wegański, to jest również bezglutenowy, a po niektórych modyfikacjach będzie również „low FODMAP” (patrz: WSKAZÓWKI przy każdym z przepisów). Szykuje się więc uczta dla każdego.

Sushiżercy do dzieła!

Wegańskie sushi z tofu i pastą rybną

WEGAŃSKIE SUSHI

Kasia Tak jak obiecałam, dzielę się z wami przepisem na ulubione wegańskie sushi. Nie jest ono najprostsze i najszybsze, wymaga nieco przygotowania i czasu, ale uwierzcie mi, że warto. Tą wersją… BEZ GLUTENU Wegańskie sushi European Wydrukuj przepis
Ilość porcji: 4-5 os. Czas przygotowania: Czas pieczenia / gotowania:
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat

Składniki

panierowane tofu i omlet
„rybna” pasta słonecznikowa
5-8 arkuszy nori
500 g ryżu do sushi ( w zależności ile chcecie zrobić rolek, ok. 100 g lub nieco mniej na rolkę)
ok. 6 łyżek gotowej zaprawy do ryżu (ew. 6 łyżek octu ryżowego+ 3 łyżki cukru/ksylitolu+1-2 łyżeczki soli - podgrzewamy, nie gotujemy)
------------- Ulubione warzywa i dodatki, u mnie to:
ogórek szklarniowy
papryka
awokado
kilka liści sałaty
szczypiorek
mango
tykwa marynowana
wasabi
sojonez/ majonez
czarny sezam
imbir marynowany (uwaga na skład)

Przygotowanie

  1. Ryż ugotuj zgodnie z instrukcją na opakowaniu lub zrób to moim sposobem. Ja zwykle płuczę ryż kilka razy, czyli zalewam go wodą i delikatnie mieszam dłonią do momentu aż woda zrobi się biała (skrobia). Czynność tę powtarzam kilka razy aż woda przestanie być mętna. Przepłukany ryż zalewam zimną wodą do 2-3 cm ponad poziom ryżu. Wstawiam na mały gaz i podgrzewam. Gdy ryż zacznie bulgotać zmniejszam gaz na minimum, po ok. 12 minutach zdejmuję z ognia i odstawiam żeby ryż doszedł pod przykryciem. To jest mój sposób na to, żeby ryż się nie przypalił i nie rozciapał. Jednak wiele zależy od ryżu, garnka i kuchenki, której używacie. Metodą prób i błędów dojdziecie do perfekcji. Gotowanie ryżu do sushi to kwestia wprawy.
  2. Jeszcze ciepły ryż wymieszaj (najlepiej drewniana łyżką) z zaprawą i odstaw do ostygnięcia.
  3. Przygotuj sobie wszystkie składniki sushi. Wybrane warzywa pokrój na długie cienkie paski. Naszykuj ściereczkę i do miseczki wlej zimną wodę do maczania rąk przed i po należeniu porcji ryżu, wtedy nie będzie ci się kleił do rąk.
  4. Na bambusowej macie połóż kawałek nori błyszcząca stroną do dołu. Na matowej warstwie, zwilżając wodą dłonie, ułóż porcję ryżu zostawiając 2-3 cm wolnego miejsca u góry arkusza. Na tak przygotowanym ryżu rozsmaruj pasek wasabi (możesz pominąć, jeśli nie lubisz) i układaj po kolei swoją kombinację składników. Zwijaj rolkę do środka za pomocą maty. Gdy dojdziesz do marginesu, posmaruj go wodą i zawiń do końca żeby skleić rolkę. Warto sobie wcześniej zobaczyć filmy instruktażowe, jak dobrze zwinąć rolkę sushi.
  5. Gotową rolkę pokrój w krążki (ok. 1,5 cm) ostrym nożem. Nóż najlepiej wycierać i maczać w zimnej wodzie, żeby ułatwić sobie krojenie.
  6. Jeśli chcesz spróbuj zrobić uramaki, czyli futomaki z ryżem na zewnątrz. Ja mam na to swój sposób – nie wiem, czy jest on zgodny z jakąkolwiek sztuką robienia sushi, ale działa. Na bambusowej macie ułóż nori i ryż jak przy klasycznych futomaki. Ryż posyp czarnym lub prażonym, białym sezamem i przykryj kawałkiem foli spożywczej mniej więcej wielkości nori. Obróć całość folią i ryżem w stronę maty, a na błyszczącej stronie nori układaj składniki. Zwijaj rolkę za pomocą maty, uważając żeby nie zawinąć folii do środka.

 

Wskazówki

  1. Jeśli jesteś na diecie "low FODMAP" to pilnuj porcji użytego awokado i zrezygnuj z mango. Zrezygnuj też z sojonezu lub użyj zwykłego majonezu.
  2. Przed przygotowaniem tofu i pasty słonecznikowej, zapoznaj się ze wskazówkami odnośnie FODMAPs, pod każdym z przepisów.
MOJE KOMBINACJE SKŁADNIKÓW:
  1. Panierowanie tofu, rybna pasta słonecznikowa, papryka, sałata, ogórek, szczypiorek
  2. Tofu, mango, omlet, tykwa, sojonez, wasabi
  3. Omlet, sojonez, tykwa, sałata, szczypior, wasabi
  4. Tofu, awokado, sałata, papryka, ogórek, szczypior, wasabi
  5. Pasta słonecznikowa, omlet, papryka, sałata, ogórek, szczypior, wasabi
  6. Tofu, mango, awokado
Miksuj do woli.

 

zobacz również

Zostaw komentarz