Bezglutenowe naleśniki pomarańczowe z makiem

napisany przez Kasia 21 listopada 2019
Bezglutenowe naleśniki pomarańczowe z makiem

Bezglutenowe naleśniki to temat bardzo zaniedbany przeze mnie na blogu. Postanowiłam powoli odkurzyć swoje sprawdzone przepisy i podzielić się kilkoma recepturami, z których korzystam najczęściej. Teraz bezglutenowe naleśniki przygotowuję już zwykle na oko, mieszam intuicyjnie mąki i ciągle coś zmieniam. Najczęściej jednak korzystam z poniższego przepisu na bezglutenowe naleśniki pomarańczowe z makiem, które wychodzą mięciutkie, elastyczne i pyszne jak te tradycyjne „glutenowe”. A do tego obłędnie pachną i przywodzą na myśl zbliżające się święta!

Do tej pory na blogu pojawiły się jedynie naleśniki gryczane bez jajek, które jadłam najczęściej na diecie eliminacyjnej, gdy musiałam ograniczyć jajka. Obecnie jajka już jadam, dlatego najchętniej przygotowuję naleśniki właśnie z ich udziałem.

Bezglutenowe naleśniki z jajkami wychodzą elastyczne, miękkie i nie rozpadają się na patelni. Dużo łatwiej zrobić bezglutenowe naleśniki na bazie jajek, gdy w naszym cieście brak tego sklejającego składnika – glutenu.

Jednak niech nie załamują się ci, co nie mogą ich spożywać.  Wersje wegańskie, bez jaj również pojawią się na blogu. Eksperymentuję z różnymi składnikami i mąkami i taką wersją podzielę się w kolejnym naleśnikowym wpisie. Chciałabym stworzyć smakowite placki, które będą bardziej neutralne w smaku niż te na bazie samej gryki. Trzymajcie kciuki!

Bezglutenowe naleśniki pomarańczowe z makiem, bez nabiału

Dobra patelnia, to podstawa udanego smażenia bezglutenowych naleśników. Jeśli do tej pory każda twoja próba smażenia bezglutenowych naleśników, z obojętnie jakiego przepisu, kończyła się fiaskiem, to znaczy, że pora przyjrzeć się patelni.

Sama męczyłam się z tym tematem dość długo, aż doszłam do tego, że nawet najlepszy przepis nie wypali, gdy masz starą lub kiepską patelnię, której powłoka pozostawia wiele do życzenia. Odkąd kupiłam dobrą patelnię tylko do naleśników, z nieprzywierająca powłoką, nawet moje średnio udane próby naleśnikowe nie kończą się całkowitą katastrofą. Dbam o nią, odpowiednio czyszczę i używam tylko do smażenia placów. W końcu nie klnę nad patelnią i nie żałuję żadnej wydanej na nią złotówki.

Bezglutenowe naleśniki pomarańczowe z makiem to słodkie śniadanie w świątecznym, jesienno-zimowym klimacie. Dzięki dodatkowi skórki i soku wyciśniętego ze słodkiej i dojrzałej pomarańczy naleśniki pachną po prostu obłędnie.

Aromat unosi się w całym domu. Dodatek budyniu zamiast skrobi kukurydzianej nadaje również waniliowo, mlecznego aromatu naszym plackom. Jeśli użyjecie zwykłej mąki zamiast budyniu, koniecznie dodajcie dodatkowo wanilię, w obojętnie jakiej postaci – pasty, proszku czy ekstraktu. To robi różnicę! A jeśli do ciasta w miejsce oleju dacie masło klarowane, to będzie wspaniale!

Niewielki dodatek maku nadaje dodatkowego wyjątkowego charakteru zwykłym naleśnikom. Jest delikatnie wyczuwalny i pięknie wygląda na cienkich plackach. Mak i pomarańczce to coś co przenosi mnie w zimowe, świąteczne klimaty.

Bezglutenowe naleśniki pomarańczowe z makiem

Bezglutenowe naleśniki pomarańczowe podajcie koniecznie z konfiturą dyniowo-pomarańczową, która podkręci dodatkowo ich niecodzienny smak. Z czekoladową, domową polewą to będzie już rozpusta!

Sprawdzi się też zwykły dżem pomarańczowy, twarożek, roślinny lub zwykły jogurt lub co tylko lubicie do naleśników. Do tych z pomarańczową konfiturą idealnie pasuje czekoladowy krem lub polewa.

Domowy krem czekoladowy do naleśników robię zwykle spontanicznie z tego co jest pod ręką, jednocześnie smażąc naleśniki drugą 😉 Najczęściej robię go z rozgniecionego, dojrzałego banana, masła z orzechów laskowych i kakao. Dokładne proporcje znajdziecie w przepisie. Robi się go w kilka minut, a świetnie zastępuje niezdrowe, sklepowe kremy i dodatki.

Bezglutenowe naleśniki pomarańczowe możecie przygotować również w neutralnej wersji i bez maku.

Wystarczy pominąć mak lub pomarańczę, a zamiast soku dać więcej wody. Jeśli budyń zastąpicie zwykłą skrobią kukurydzianą, z tapioki czy ziemniaczaną, to naleśniki nadadzą się również do wytrawnego nadzienia.

Mam nadzieję, że z moim przepisem smażenie bezglutenowych naleśników będzie dla was tylko frajdą. Mam wrażenie, że podobnie jak w przypadku pierogów, smażenie bezglutenowych naleśników to zwykle temat mrożących krew w żyłach historii z początków na diecie bezglutenowej.

Oby ten przepis odczarował wasze bezglutenowe, naleśnikowe doświadczenia!

Gwarantuję, że ich smak i zapach was oczaruje 🙂

Bezglutenowe naleśniki pomarańczowe z makiem

BEZGLUTENOWE NALEŚNIKI POMARAŃCZOWE Z MAKIEM

Kasia Bezglutenowe naleśniki to temat bardzo zaniedbany przeze mnie na blogu. Postanowiłam powoli odkurzyć swoje sprawdzone przepisy i podzielić się kilkoma recepturami, z których korzystam najczęściej. Teraz bezglutenowe naleśniki przygotowuję już… BEZ CUKRU bezglutenowe naleśniki European Wydrukuj przepis
Ilość porcji: na ok. 9 szt. o śr. ok. 26 cm Czas przygotowania:
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat

Składniki

  • 1 ½ szkl. (375 ml) napoju roślinnego np. ryżowego, migdałowego, owsianego (lub 1 szkl. mleka + 1/2 szkl. wody)
  • sok (ok. 1/3 szkl., 85 ml) i skórka otarta z połowy pomarańczy
  • 2 duże jajka

  • 1/3 szkl. (55 g) mąki ryżowej
  • 1/3 szkl. (55 g) mąki gryczanej
  • ¼ szkl. (35 g) mąki kukurydzianej
  • 1/3 szkl. + 1 łyżka (ok. 50 g, 1 op.+1 łyżka) budyniu waniliowego bez cukru lub skrobi kukurydzianej/ mąki z tapioki
  • 1 łyżeczka dowolnego sypkiego lub płynnego słodu (u mnie cukier kokosowy)
  • 2-3 łyżeczki suchego maku
  • łyżeczka ekstraktu waniliowego (lub spora szczypta wanilii w proszku) – w przypadku użycia skrobi kukurydzianej lub mąki z tapioki zamiast budyniu
  • kilka kropel naturalnego ekstraktu pomarańczowego – opcjonalnie
  • szczypta soli

  • 1 ½ łyżki oleju lub rozpuszczonego masła klarowanego + do posmarowania patelni

DO PODANIA:

  • Konfitura dyniowo-pomarańczowa, dżem pomarańczowy
  • Krem czekoladowy (u mnie: rozgnieciony banan + 2 łyżki masła z orzechów laskowych, 2 łyżeczki miodu, 2-3 łyżeczki kakao, odrobina skórki z pomarańczy, szczypta soli)
  • Podprażone i posiekane orzechy laskowe

1 szkl. – 250 ml, ½ szkl – 125 ml, 1/3 szkl. - 85 ml, 1 - łyżka 15 ml, 1 - łyżeczka 5 ml

Pobierz PRZELICZNIK KUCHENNY

Przygotowanie

  1. Pomarańczę wyszoruj, sparz wrzątkiem, a następnie z połowy wyciśnij sok i zetrzyj skórkę. Potrzebujesz około 1/3 szkl. soku, więc jeśli wyszło ci za mało, wyciśnij jeszcze nieco z drugiej połówki pomarańczy.
  2. Jajka ubij na jednolitą masę z mlekiem roślinnym i sokiem z pomarańczy. Następnie dodaj skórkę pomarańczową i wszystkie mąki z budyniem. Wymieszaj całość by otrzymać gładkie, lejące ciasto.
  3. Dopraw je szczyptą soli, wybranym słodem i ekstraktem waniliowym (jeśli nie użyłeś budyniu) i ewentualnie pomarańczowym. Dosyp maku i jeszcze raz wymieszaj całość.
  4. Odstaw ciasto na 15-20 min.
  5. Po tym czasie dodaj do ciasta olej lub masło klarowane. Powinno mieć konsystencję ciasta naleśnikowego lub być tylko nieco gęstsze. Jeśli zrobiło się za gęste, dodaj kilka łyżek wody.
  6. Patelnię nasmaruj tłuszczem i dobrze rozgrzej. Łyżkę ciasta wylej na patelnię, rozlej by uformować naleśnik i smaż na średnim ogniu aż się zetnie. Dopiero wtedy przewróć naleśnika na druga stronę i dosmaż go jeszcze chwilę.
  7. Za każdym razem przed nabraniem ciasta na kolejnego naleśnika, zamieszaj dokładnie masę, bo bezglutenowe mąki opadają na dno miski. Jeśli w między czasie ciasto jeszcze nieco zgęstniało , możesz dodać odrobinę płynu.
  8. Gotowe naleśniki odkładaj na talerz i trzymaj pod przykryciem, aż usmażysz całą partię placków. Wtedy wszystkie będą ciepłe i mięciutkie, gotowe do podania.
  9. Gotowe naleśniki podawaj z ulubioną konfiturą – najbardziej polecam pomarańczową lub dyniowo-pomarańczową, która świetnie dopełni ich smak. Świetnie sprawdzi się też twarożek lub jogurt roślinny.
  10. Naleśniki możesz polać również domowym kremem czekoladowym, który przygotujesz na bazie rozgniecionego banana. Zmiksuj go z pozostałymi składnikami: masłem z orzechów laskowych, kakao, słodem i dopraw jeszcze odrobiną skórki z pomarańczy i szczyptą soli.
  11. Naleśniki najlepiej zjeść od razu na ciepło. Po złożeniu i przechowaniu w lodówce mogą popękać na zgięciach. Najlepiej wówczas przechować je płasko na talerzu, bez składania i odgrzać na patelni lub w mikrofalówce, a będą smakować jak świeżo zrobione.

Wskazówki

  1. Czasami do tej wersji naleśników dodaje 1-2 łyżeczki mielonego siemienia lnianego. Ciasto wychodzi nieco gęstsze i nieco budyniowe (trzeba dodać kilka łyżek płynu więcej), a naleśniki są nieco bardziej miękkie w środku.
  2. Zamiast mąki kukurydzianej, możesz spróbować dodać mąki jaglanej, owsianej bezglutenowej, kasztanowej lub po prostu więcej ryżowej i gryczanej (pół na pół).
  3. Naleśniki te możesz przygotować również w neutralnej wersji, bez skórki i soku z pomarańczy (wówczas trzeba dodać innego płynu). Jeśli naleśniki mają być wytrawne, zamiast budyniu waniliowego dodaj skrobię kukurydzianą lub z tapioki.
  4. Nawet najlepszy przepis na bezglutenowe naleśniki nie sprawdzi się bez dobrej patelni z nieprzywierająca powłoką. Jeśli masz małe doświadczenie w smażeniu bezglutenowych naleśników, możesz również wybrać patelnię o mniejszej średnicy np. 24-22 cm.

zobacz również

Zostaw komentarz