Świąteczne kruche ciasteczka bez glutenu, jajek i nabiału, z nutą cytryny

autor Kasia
Kruche ciasteczka bez glutenu, jajek i nabiału, z nutą cytryny

Kruche ciasteczka bez glutenu to zdecydowanie zeszłoroczny, świąteczny hit bloga. Od wielu lat przygotowuję je, razem z piernikami i innymi słodkościami, w formie prezentu dla najbliższych. Są idealnie kruche i delikatnie słodkie, bo ich smak dopełnia zawsze słodka dekoracja z polewy i wszystkich możliwych posypek. Wszyscy je uwielbiają i na nie czekają.

Dlatego w tym roku oddaję w Wasze ręce kolejną odsłonę tych przepysznych ciasteczek. Są również w wersji „full-bez” – bez glutenu, nabiału i jajek, ale tym razem nadałam im cytrynowego aromatu i wzbogaciłam o dodatek mielonych migdałów. Wyszły wspaniałe – idealne do zajadania solo jak i w wypasionej, odświętnej odsłonie z polewą i posypkami.

Jeśli już zaczynacie przedświąteczne pierniczkowanie, to zapraszam Was do zakładki  BOŻE NARODZENIE na blogu, gdzie znajdziecie przepisy na te kruche ciasteczka bez glutenu, pierniki i inne świąteczne dobroci. Polecam Wam szczególnie zeszłoroczną odsłonę świątecznych ciasteczek, proste kruche pierniczki lub te miękkie, które można nadziać marmoladą. A już niedługo pojawi się nowa odsłona puszystych, szybkich pierników!

ŚWIĄTECZNE, KRUCHE CIASTECZKA BEZ GLUTENU, JAJEK I NABIAŁU to pyszne połączenie delikatnego, kruchego ciasta ze słodkimi dodatkami – polewami i kolorowymi posypkami.  To na ich wierzchu dzieje się słodka rozpusta, a ciasteczko stanowi dla niej najlepszą podkładkę – jest idealnie kruche, lekko słodkie, o delikatnym, cytrynowym aromacie.

Uwielbiam dekorować te ciasteczka polewami z rozpuszczonej, gorzkiej lub białej, czekolady i różnymi posypkami. Najczęściej sięgam po wiórki kokosowe, migdały w płatkach lub siekane, całe lub mielone orzechy lub posypkę z wiórek na bazie gorzkiej czekolady. Dzieciakom najbardziej podobają się ciasteczka ozdobione tradycyjnymi cukrowymi posypkami, choć ja wolę tę bardziej naturalną i mniej słodką wersję.

Jeśli nie chcecie dekorować ciastek, to możecie również przygotować takie bez słodkich dodatków. Wówczas najlepiej jest dosłodzić nieco ciasto – w tej wersji sprawdzą się na wiele innych okazji.

Cytrynowe, świąteczne, kruche ciasteczka bez glutenu, bez jajek i nabiału

W ubiegłym roku przygotowałam PRZEPYSZNĄ, BIAŁĄ, BEZMLECZNĄ POLEWĘ. Jeśli nie jesz tradycyjnej białej czekolady, to koniecznie wypróbuj tę recepturę – znajdziesz ją w przepisie na zeszłoroczne, świąteczne kruche ciasteczka.

Wyszła idealnie – delikatna, waniliowa, rozpływająca się w ustach. Głównie to zasługa najważniejszego składnika, czyli masła kakaowego (tłuszczu z ziaren kakaowca). To ono nadaje polewie konsystencji jaką ma tradycyjna, czekoladowa polewa. Podobnie zastyga i twardnieje. Możecie je zakupić w sklepach ze zdrową żywnością lub cukierniczych (najlepiej internetowo). Zwróćcie uwagę by było nierafinowane i spożywcze.

Dodatek oleju kokosowego i masła z nerkowców dodaje polewie nieco miękkości i sprawia, że nie zastygnie na kamień, a będzie bardzo delikatnie miękka. Masło z nerkowców okazało się tu strzałem w dziesiątkę, gdy szukałam zamiennika mleka w proszku. Nadaje wspaniałej, nieco mlecznej konsystencji i zagęszcza masę.

Polewa ta jest przepyszna i ma naprawdę wiele zastosowań. W zależności od stopnia jej schłodzenia i gęstości można wykorzystać ją na kilka sposobów – do maczania pierników, smarowania ciasteczek lub wyciskania przez rękaw cukierniczy i tworzenia wzorków na piernikach. Dodatkowo, sama polewa może stanowić przepis na BIAŁĄ CZEKOLADĘ! Wystarczy foremka silikonowa i ulubione dodatki – orzechy, żurawina, migdały.

Polewa ta szybko reaguje na chłód lub ciepło, więc trzeba się nauczyć z nią obchodzić – więcej informacji znajdziesz we wspominanym PRZEPISIE i wskazówkach pod nim.

Bezglutenowe kruche ciasteczka bez jajek i nabiału

Te kruche ciasteczka bez glutenu testowałam na RÓŻNYCH RODZAJACH TŁUSZCZU, NABIAŁU ORAZ Z JAJKIEM I BEZ. Przepis łatwo możecie dostosować do swoich preferencji i wybrać wersję roślinną lub nieco bardziej tradycyjną.

Wszystkie najważniejsze informacje odnośnie poszczególnych składników znajdziecie w przepisie i we WSKAZÓWKACH pod nim. Mi najbardziej smakuje wersja pół na pół na maśle klarowanym i oleju kokosowym oraz na tradycyjnym lub wegańskim maśle (np. Violife). Ciasteczka wychodzą również na samym oleju kokosowym, ale tracą nieco na smaku, a z ciastem nieco ciężej się pracuje.

Bardzo ważnym składnikiem jest jogurt kokosowy lub sojowy, który skleja dodatkowo masę, nadaje pulchności ciasteczkom i półkruchej konsystencji. Możecie go zastąpić tradycyjnym nabiałem, jeśli taki jadacie. Najlepiej sprawdzi się tu kwaśna śmietana 18% – takiej właśnie używałam w tym przepisie wiele lat temu.

Ciasto robiłam również z jajkiem, ale prawdę mówiąc jego dodatek jest zupełnie niepotrzebny. Ciasteczka wychodzą doskonałe bez niego, więc warto zaoszczędzić sobie ten składnik do innych przepisów. Jednak, jeśli z jakiegoś powodu chcecie dodać jajko, to musicie zmniejszyć nieco ilość jogurtu, by zgadzały się proporcje suchych i mokrych składników. Nie polecam jednak przygotowywać ciastem z samym jajkiem i z całkowitym pominięciem jogurtu lub śmietany.  Ciasteczka mogą wyjść zbyt kruche – będą trudniejsze do dekorowania i przechowywania.

Cytrynowe, świąteczne, kruche ciasteczka bez glutenu, bez jajek i nabiału

Kruche ciasteczka bez glutenu w nowej wersji wzbogaciłam o AROMAT CYTRYNY I DODATEK MIGDAŁÓW, które sprawiają, że ciasteczka są jeszcze smaczniejsze. Jeśli chcecie, możecie i tu dokonać małych modyfikacji i dostosować ten przepis do swoich upodobań.

Świetnie sprawdzi się skórka i ekstrakt z pomarańczy, świeżo utarty kardamon, przyprawa korzenna, cynamon czy mielony imbir. Możecie również poeksperymentować z innymi mielonymi orzechami zamiast migdałów lub dodać wybranej bezglutenowej mąki – szczegóły znajdziecie we WSKAZÓWKZACH pod przepisem.

Ogromnie się cieszę, że kolejna odsłona moich ulubionych, kruchych ciasteczek leci w Wasze ręce. Mam nadzieję, że posmakują Wam jak te poprzednie i przyniosą wiele radości nie tylko na Święta!

Kruche ciasteczka bez glutenu, jajek i nabiału, z nutą cytryny

ŚWIĄTECZNE, KRUCHE CIASTECZKA BEZ GLUTENU, JAJEK I NABIAŁU, Z NUTĄ CYTRYNY

Wielkość porcji: ok. 30-40 ciasteczek w zależności od wielkości i grubości, ok. 2½-3 blachy ciasteczek Czas przygotowania: Czas pieczenia/ gotowania:
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat

SKŁADNIKI

NA CIASTO:

  • 1 szkl. (160 g) mąki ryżowej
  • ⅔ szkl. (100 g) mąki kukurydzianej (żółtej, patrz WSKAZÓWKI)
  • ⅓ szkl. (35-45 g) mąki migdałowej (mielonych, blanszowanych migdałów)
  • 2 op. (2 x 40 g) budyniu śmietankowego lub waniliowego bez cukru
  • 4-6 łyżek cukru pudru (lub pudru z erytrytolu) – w zależności od tego jak słodkie mają być ciasteczka, te dekorowane polecam zrobić mniej słodkie
  • 1 łyżeczka bezglutenowego proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • 110 g miękkiego masła klarowanego pół na pół z olejem kokosowym lub tradycyjnego masła, a w wersji wegańskiej  oleju kokosowego lub masła wegańskiego (patrz WSKAZÓWKI)
  • 4 łyżki jogurtu kokosowego
  • skóra otarta z całej cytryny (najlepiej BIO) lub 1-2 łyżeczki suszonej skórki cytrynowej
  • łyżeczka naturalnego ekstraktu cytrynowego – opcjonalnie

  • mąka ziemniaczana lub inna skrobia – do podsypywania ciasta

DO DEKORACJI:

  • bezmleczna polewa à la biała czekolada z przepisu na CIASTECZKA ŚWIĄTECZNE lub 100-150 g gorzkiej lub białej czekolady rozpuszczonej (w kąpieli wodnej) z 1-2 łyżeczkami oleju kokosowego
  • kolorowe lub czekoladowe posypki
  • wiórki kokosowe, siekane migdały, orzechy, mielone orzechy, płatki migdałów

1 szkl. – 250 ml, ½ szkl – 125 ml, ⅓ szkl. - 85 ml, ¼ szkl. – 60 ml, 1 łyżka - 15 ml, 1 łyżeczka - 5 ml

Pobierz PRZELICZNIK KUCHENNY

PRZYGOTOWANIE

  1. Do miski wsyp wszystkie rodzaje mąk razem z proszkiem budyniowym, cukrem pudrem oraz proszkiem do pieczenia i dokładnie wymieszaj ze sobą wszystkie składniki.
  2. Cytrynę wyszoruj, sparz wrzątkiem i zetrzyj z niej skórkę (tylko żółtą część, bez białej błonki).
  3. Do mąk dodaj startą skórkę i ewentualnie ekstrakt cytrynowy, jogurt kokosowy, wybrany tłuszcz i zacznij zagniatać ciasto. Najpierw palcami rozrabiaj mokre składniki z suchymi tworząc okruchy, a następnie połącz całość w jednolitą masę. Pracuj chwilę z ciastem, aby mieć pewność, czy masa ma odpowiednią konsystencję – nie powinna być za sucha i się kruszyć. Powinna być w miarę plastyczna, lekko wilgotna i odpowiednio tłusta, żeby po schłodzeniu nie była za sucha. Żeby to ocenić, zagniataj chwilę ciasto, aż tłuszcz, którego używasz rozpuści się pod wpływem ciepła dłoni i scali mąki. Dopiero wtedy dodaj ewentualnie więcej jogurtu kokosowego i tłuszczu – czasem wystarczy odrobina.
  4. Z gotowego ciasta uformuj gładką kulę, owiń ją folią spożywczą i włóż do lodówki na co najmniej 1-2 godz. Jeśli użyłaś/ użyłeś samego oleju kokosowego, to masa może być schłodzona i twardsza po krótszym czasie. Pilnuj, żeby nie była twarda jak kamień (wówczas nie da się dobrze rozwałkować) i jeśli trzeba, w trakcie chłodzenia zagnieć ją, by wyrównać jej konsystencję – masa z olejem kokosowym często twardnieje z szybciej z wierzchu, a w środku może być miękka. W przypadku użycia zwykłego masła, masła klarowanego z olejem kokosowym czy wegańskiej osełki nie powinno być takiej potrzeby.
  5. Gdy ciasto będzie dobrze schłodzone, przygotuj stanowisko do produkcji ciasteczek – wałek, stolnicę (najlepiej silikonową), foremki do wykrawania ciastek, giętką szpatułkę do podważania ciastek lub nóż i dowolną skrobię, np. mąkę ziemniaczaną, do podsypywania ciasta.
  6. Piekarnik rozgrzej do 180°C, a blachy piekarnika wyłóż papierem do pieczenia.
  7. Połowę schłodzonego ciasta wyjmij do wałkowania, a drugą połowę zostaw w lodówce. Ciasto powinno być dobrze schłodzone (ale nie twarde jak kamień) i dać się wałkować. Jeśli trzeba, zagnieć je lekko, by się nieco ociepliło. Na stolnicy rozwałkuj ciasto na 3-4 mm grubości – polecam rozwałkowywać ciasto mniejszymi partiami, np. połowę wyjętego ciasta (resztę najlepiej owinąć folią, żeby nie wysychała). Możesz delikatnie podsypać je mąką ziemniaczaną, by nie kleiło się do wałka i stolnicy, ale przy odpowiednim schłodzeniu ciasta nie powinno być tego problemu. Ewentualnie możesz rozwałkować ciasto przez papier do pieczenia. Za pomocą foremek wykrawaj ciasteczka, następnie zdejmij nadmiar ciasta, a wycięte ciasteczka delikatnie podważaj szpatułką lub nożem i przekładaj na blachę wyłożoną papierem do pieczenia.
  8. Gdy uzbierasz już całą blaszkę ciasteczek, wstaw ją do piekarnika rozgrzanego do 180°C i piecz (u mnie z termoobiegiem) ok. 12-15 min w zależności od wielkości i grubości ciasteczek. Jeśli używasz grzania góra-dół, to ciasteczka mogą się piec nieco dłużej. W zależności od użytego tłuszczu, mąk i słodzidła ciasteczka mogą szybciej lub wolniej się rumienić, więc zaobserwuj jak jest u Ciebie i dobierz odpowiedni czas pieczenia. Gotowe ciasteczka przekładaj na duży talerz, by wystygły.
  9. W międzyczasie, gdy jedna partia ciasteczek się piecze, przygotuj drugą blachę ciastek i tak do wykończenia masy.
  10. Ostudzone ciasteczka możesz udekorować bezmleczną polewą à la biała czekolada z przepisu na CIASTECZKA ŚWIĄTECZNE lub dowolnym lukrem, polewą i ulubionymi posypkami. Ciasteczka świetnie smakują też bez żadnych dodatkowych słodkości i ozdób. Przechowuj je w słoiku lub zamykanej puszce – tak długo zachowają świeżość. Jeśli są z dekoracją, to zwróć uwagę, by nie leżały w zbyt ciepłym miejscu.
  11. POLEWA Z GOTOWEJ GORZKIEJ LUB BIAŁEJ CZEKOLADY: Do niewielkiego rondelka nalej nieco wody i postaw na średnim ogniu. Na rondelku postaw miskę, tak by nie dotykała wody, a jedynie para wodna ją ogrzewała od spodu. Do miski wrzuć połamaną gorzką lub białą czekoladę razem z 1-2 łyżeczkami oleju kokosowego. Co jakiś czas szpatułką przemieszaj rozpuszczającą się czekoladę i pilnuj, żeby woda nie wrzała, a miska nie zrobiła się zbyt gorąca, bo czekolada może się przypalić lub zważyć. Jeśli trzeba, zmniejsz ogień lub zestaw miskę z rondelka. Rozpuszczoną czekoladą polewaj ciasteczka, a następnie dekoruj je wybranymi posypkami, wiórkami kokosowymi lub orzechami.

WSKAZÓWKI

  1. Mąkę kukurydzianą możesz zastąpić ⅔ szkl. bezglutenowej mąki owsianej (90 g) lub mąki z sorgo (90-100 g). Sprawdzi się też mąka gryczana (biała, 110 g), ale gryka może być zbyt dominująca i dość wyczuwalna w tej ilości w upieczonych ciasteczkach. W zależności od użytego zamiennika i chłonności mąk, ciasto może wymagać odrobinę więcej lub  mniej tłuszczu i jogurtu – pilnuj jego konsystencji.
  2. Budyń możesz zamienić na ⅔ szkl. skrobi kukurydzianej lub ryżowej (80 g), mąki z tapioki (90 g) lub ziemniaczanej (100 g), ale dodaj wówczas do ciasta ekstrakt waniliowy lub nieco olejku śmietankowego. W przypadku mąki ziemniaczanej ciasto może potrzebować więcej jogurtu i tłuszczu.
  3. Mąkę migdałową możesz przygotować samemu w domu, mieląc na mąkę płatki migdałowe, np. w młynku do kawy. W tym wypadku pamiętaj, by nie mielić ich zbyt długo, bo zmogą zacząć zamieniać się w masło.
  4. Mąkę migdałową możesz spróbować zamienić na mąkę z innych orzechów. Dobrze sprawdzi się tutaj również ⅓ szkl. mąki owsianej (45 g), jaglanej (50 g), gryczanej (55 g) lub z sorgo (45-50 g). W zależności od zamiennika, ilość tłuszczu i jogurtu może się nieco wahać.
  5. Ciastka możesz przygotować na bazie kilku rodzajów tłuszczu. Świetnie wychodzą na mieszance masła klarowanego i oleju kokosowego oraz na tradycyjnym maśle (82% tłuszczu), ale to wersja nie dla wegan ani alergików. W wersji roślinnej najlepiej sprawdzi się wegański odpowiednik masła w kostce (np. Violife – dostępny w Netto czy Kauflandzie) lub wegańska osełka (np. z nerkowcami od Wege Siostry – dostępna w Lidlu i internetowo) - ciasto wychodzi smaczne i dobrze się z nim pracuje. Możesz również sięgnąć po sam olej kokosowy, ale ciasteczka mogą nieco stracić na smaku. Pilnuj wówczas, by ciasto podczas chłodzenia nie stwardniało zbyt mocno.
  6. Jogurt kokosowy możesz kupić w wielu supermarketach i dyskontach (Lidl, Kaufland, Carrefour, Auchan, Biedronka). Możesz zastąpić go sojowym (świetnie sprawdza się ten à la skyr – gęstszy), a jeśli jadasz nabiał, zwykłym jogurtem naturalnym, a najlepiej kwaśną śmietaną.
  7. Do ciasta możesz dodać jajko – wówczas zmniejsz ilość jogurtu o ok. 1-1½ łyżki. Nie pomijaj całkowicie jogurtu, bo ciasteczka mogą wyjść zbyt kruche.
  8. Skórkę cytrynową możesz pominąć lub zastąpić skórką otartą z pomarańczy - zamień wówczas również ekstrakt na ten pomarańczowy.
  9. Ciasteczkom może nadać dowolnego aromatu, zamiast cytrynowej nuty. Jeśli chcesz, postaw na mieloną wanilię, ekstrakt waniliowy lub migdałowy. Możesz również dodać przypraw – imbiru, kardamonu, cynamonu czy przyprawy korzennej.
Skorzystałaś/ skorzystałeś z przepisu?
Daj znać jak Ci poszło i oznacz mnie na Instagramie @bezbezpl

zajrzyj również tutaj

Zostaw komentarz

Zostawiając komentarz na blogu wyrażasz zgodę na przetwarzanie podanych w nim danych osobowych i publikację jego treści (twój adres e-mail nie zostanie opublikowany). Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.

4 komentarze

Marta 8 grudnia 2021 - 19:32

Mistrzowski przepis! Ciasteczka są przepyszne – idealnie kruche i maślane (wykorzystałam zwykle masło 82%). Zrobiłam bez skórki i aromatu cytrynowego, ale następnym razem będą cytrynowe.
Już wiem, że będą to moje ulubione ciasteczka!

Odpowiedz
Kasia 10 grudnia 2021 - 12:47

Wspaniała wiadomość!<3 🙂 Świetnie smakują też ze skórką otarta z pomarańczy, polecam! 🙂

Odpowiedz
Magdalena 15 grudnia 2021 - 18:44

Pyszne ciasteczka. Dziękuję za przepis 🙂

Odpowiedz
Kasia 17 grudnia 2021 - 15:46

Cieszę się, że smakują! 🙂

Odpowiedz

Strona korzysta z plików cookies, by móc świadczyć usługi, personalizować reklamy i analizować ruch na stronie. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, zmień ustawienia przeglądarki.  

Więcej informacji znajdziesz w POLITYCE PRYWATNOŚCI. AKCEPTUJ

Polityka prywatności i plików cookies