Wegańskie lody truskawkowo-jogurtowe na patyku

napisany przez Kasia 17 czerwca 2020
Wegańskie lody truskawkowo-jogurtowe na patyku

Wegańskie lody truskawkowo-jogurtowe to chyba najprostszy przepis na lody, jaki możecie znaleźć na moim blogu. Te lody robię właściwie co roku, szczególnie wtedy, gdy mam nadmiar truskawek, które trzeba szybko wykorzystać, żeby się nie zmarnowały. Bardzo lubię ten sposób na kuchenne niemarnowanie. Zawsze robiłam je na oko i w końcu postanowiłam spisać proporcje, którymi możecie się zainspirować. 10 minut i gotowe. Jedyny minus, jak zawsze w przypadku lodów, to czekanie na zamrożenie. 😉

Jeśli lubisz takie proste, domowe lody na patyku, to polecam Ci również inne przepisy na LODY, które znajdziesz na moim blogu np. orzechowe z czekoladą, chałwowo-bananowe lub moje ulubione, kokosowo-czekoladowe à la Bounty.


Wegańskie lody truskawkowo-jogurtowe to proste, pyszne i zdrowe domowe lody. Wystarczy kupić odpowiednie foremki, zmiksować składniki i czekać aż płynna masa zmieni się w zamrażalniku w orzeźwiające pyszności.

To świetny patent na wykorzystanie truskawek, które swoim wyglądem nie zachęcają już do jedzenia, ale będą świetnie smakować zmiksowane np. w koktajlu lub lodach. Najlepiej wybrać oczywiście te słodkie i mocno czerwone, aby jak najmniej musieć dosładzać nasze lody.

Gdy skończy się sezon na truskawki, można skorzystać z bogactwa letnich owoców i przygotować lody brzoskwiniowo-jogurtowe, wiśniowe lub z jagodami. Do słodkiej, waniliowej warstwy jogurtu będzie pasować większość owoców.

Wegańskie lody truskawkowo-jogurtowe bez jaj i nabiału

Warstwę jogurtową w moich lodach przygotowywałam na bazie jogurtu kokosowego i sojowego. Dzięki temu lody są odpowiednie dla osób, które nie mogą lub nie chcą spożywać nabiału z mleka krowiego.

Spośród jogurtów roślinnych najbardziej smakuje mi wersja z jogurtem sojowym. Jest nieco kwaśniejsza, wyraźniejsza w smaku i bardziej przypomina tę na klasycznym jogurcie naturalnym.

Z kolei ta na jogurcie kokosowym, doprawiona wanilią i słodem przypomina mi nieco serek homogenizowany i jest przepyszna. Przy okazji przypomnę Wam, że jogurt kokosowy kupicie teraz z łatwością w większości supermarketów, ale możecie przygotować go też sami w domu. Przepis na jogurt kokosowy jest od dawna na blogu.

Obie wersje świetnie smakują z truskawkami.  Jakikolwiek jogurt wybierzecie, nie żałujcie mu wanilii w postaci mielonej, ekstraktu czy świeżo wyłuskanych ziarenek. Ten dodatek robi robotę, w obu warstwach!

Wegańskie lody truskawkowo-jogurtowe to świetna baza do dalszych modyfikacji i zabaw z tym prostym przepisem. We WSKAZÓWKACH zostawiłam wam kilka pomysłów na małe modyfikacje tego przepisu.

Miksujcie, mroźcie i zajadajcie!

Wegańskie lody truskawkowo-jogurtowe na patyku

WEGAŃSKIE LODY TRUSKAWKOWO-JOGURTOWE NA PATYKU

Kasia Wegańskie lody truskawkowo-jogurtowe to chyba najprostszy przepis na lody, jaki możecie znaleźć na moim blogu. Te lody robię właściwie co roku, szczególnie wtedy, gdy mam nadmiar truskawek, które trzeba szybko… TRUSKAWKI lody European Wydrukuj przepis
Ilość porcji: Na 6-8 szt. w zależności od pojemności foremek Czas przygotowania:
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat

Składniki

WARSTWA TRUSKAWKOWA:

  • 250 g truskawek
  • 2 łyżki syropu klonowego lub miodu w wersji niewegańskiej – ilość słodu zależy od słodkości truskawek
  • szczypta cynamonu lub wanilii w proszku/ziarenka z połowy laski wanilii – opcjonalnie

WARSTWA JOGURTOWA:

  • ¾ szkl. (ok. 240 g) jogurtu kokosowego lub sojowego
  • 1 łyżka erytrytolu lub innego sypkiego słodu
  • ¼ łyżeczki wanilii w proszku/ziarenka z połowy laski wanilii lub łyżeczka ekstraktu waniliowego

* Sprawdź wskazówki pod przepisem odnośnie wersji „low FODMAP”

1 szkl. – 250 ml, ½ szkl – 125 ml, ⅓ szkl. - 85 ml, ¼ szkl. – 60 ml, 1 - łyżka 15 ml, 1 - łyżeczka 5 ml

Przygotowanie

  1. Truskawki umyj, osusz i zdejmij im szypułki. Zmiksuj je blenderem razem z syropem klonowym lub miodem i przyprawami. Spróbuj i sprawdź, czy truskawki są dla Ciebie wystarczająco słodkie. Jeśli trafią Ci się bardzo słodkie owoce, możesz spróbować ich nie dosładzać.
  2. Jogurt wymieszaj z wybranym sypkim słodem i wanilią. Odstaw go na kilka minut i pozwól, aby erytrytol lub inny słodzik dobrze się rozpuścił. Następnie spróbuj i jeśli trzeba, dodaj więcej słodu lub wanilii.
  3. Foremki na lody na patyku napełnij do połowy masą truskawkową, a następnie jogurtową lub wlewaj je na przemian mniejszymi porcjami, tworząc więcej warstw.
  4. Gotowe lody przełóż do zamrażarki na minimum 6-8 godz., a najlepiej na całą noc.
  5. Jeśli używasz typowych, plastikowych foremek (a nie np. silikonowych), aby ułatwić sobie wyjęcie z nich lodów, włóż je pod ciepłą wodę, a lody łatwo się z nich wysuną.

Wskazówki

  1. Te lody to doskonała baza do własnych modyfikacji. Zamiast truskawek możesz spróbować innych letnich owoców np. brzoskwiń, wiśni czy jagód.
  2. Jeśli chcesz możesz do warstwy jogurtowej dodać 1-2 truskawki pokrojone na drobne kawałeczki.
  3. Możesz również wymieszać połowę masy truskawkowej i połowę jogurtowej ze sobą i utworzyć w ten sposób trójwarstwowe lody.
  4. Jeśli jadasz nabiał, możesz użyć jogurtu naturalnego zamiast roślinnego. Te lody najbardziej mi smakują w wersji z jogurtem sojowym, gdyż jest nieco kwaśniejszy i wyraźniejszy w smaku niż ten kokosowy.
  5. Na diecie „low FODMAP” użyj syropu klonowego zamiast miodu i cukru zamiast erytrytolu. Do części jogurtowej sprawdzi się jogurt bez laktozy lub kokosowy.

zobacz również

Zostaw komentarz